.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تحریم وزیر کشاورزی توسط نمایندگان مجلس

استيضاح کنندگان محمدرضا اسکندري جلسه هاي حل اختلاف با وزير جهاد کشاورزي را در حالي تحريم کردند که نايب رئيس مجلس هم که قرار بود از سوي لاريجاني براي ايجاد «مصالحه» پادرمياني کند، خود به صف معترضان به اسکندري پيوست.

به گزارش شمال نیوز به نقل از اعتماد؛ گرچه رئيس مجلس تلاش داشت به هر شيوه يي استيضاح اسکندري را که معادل دردسر جديد براي دولت است، منتفي کند و حتي براي قانع کردن نمايندگان از شرايط «ويژه» کشور ياد کرده بود اما مقاومت استيضاح کنندگان در نهايت سبب شده شمار جلسه هاي آشتي کنان مجلس - وزير از مرز پنج ديدار هم بگذرد.

به هر حال با وجود اينکه لاريجاني اعلام کرده هنوز امضاهاي استيضاح پس گرفته نشده و حد نصاب برقرار است اما هيات رئيسه همچنان آن طور که نمايندگان «اقدام غيرقانوني» مي نامند، از اعلام وصول استيضاح خودداري مي کنند. گرچه در جلسه گذشته مجلس قبل از تعطيلات «قهر» يکي از استيضاح کنندگان و ترک صحن علني سبب شد لاريجاني کوتاه آمده و اذعان کند استيضاح «منتفي نيست» ولي «لابي ها ادامه دارد»، اما نمايندگان خواستار برکناري اسکندري شده و به قول خودشان جلسه هاي آشتي کنان را تحريم کردند. از طرفي اين جلسه ها که نمونه آن روز شنبه بعدازظهر برگزار شد، به نحوي از سوي اسکندري به جاي «تعامل» به تقابل تبديل شده که حتي ابوترابي فرد نايب رئيس مجلس هم لحن اسکندري را نامناسب و دور از شأن مجلس ناميده و از او خواسته با آمار و ارقام روشن و دقيق پاسخ نمايندگان معترض را بدهد. اين براي چندمين بار است که مجلس به ادبيات سخن گفتن وزير جهاد کشاورزي معترض شده است. اما کشيده شدن اعتراض ها به سوي فردي که خود قرار بوده در جريان اختلافات ريش سفيدي کند، به اعتقاد نمايندگان شرايط را براي اسکندري سخت تر خواهد کرد. پيش از اين برخي از استيضاح کنندگان در تذکراتي در صحن علني به لاريجاني تذکر داده بودند که «بهتر است از حيثيت و حرمت نمايندگان دفاع کند». معاون برنامه ريزي وزارت جهاد کشاورزي به نحوي نمايندگان استيضاح کننده را خطاب قرار داده بود که لاريجاني هم مجبور شد از اسکندري بخواهد لحن خود و زيرمجموعه اش را تغيير دهد.

داريوش قنبري يکي از طراحان استيضاح وزير جهادکشاورزي اعلام کرده که اسکندري تاکنون نتوانسته پاسخ قانع کننده يي به استيضاح کنندگان خود بدهد.

به گفته قنبري روز شنبه جلسه يي با وزير جهاد کشاورزي برگزار شد اما متاسفانه مجموع اظهارات اسکندري با هيچ يک از محورهاي مطرح در استيضاح مرتبط نبود و بيشتر سخنان وي کلي گويي بود و به همين دليل نايب رئيس اول مجلس که در اين جلسه حاضر بود، از وزير خواست در جلسه بعدي که قرار است امروز تشکيل شود، صرفاً در خصوص دو محور از محورهاي استيضاح سخن بگويد.

بحث مربوط به خودکفايي در محصولات کشاورزي که از وعده هاي وزير جهاد کشاورزي در برنامه هاي وي در زمان اخذ راي بود و همچنين گزارش از عملکرد صندوق بيمه محصولات کشاورزي، دو محوري است که اسکندري از پاسخ به آن امتناع مي کند.

به گفته قنبري جلسه امروز ساعت چهار بعدازظهر تشکيل مي شود و علاوه بر استيضاح کنندگان و وزير، معاون پارلماني رئيس جمهور نيز در آن حضور خواهد داشت.استيضاح وزير جهاد کشاورزي از نظر استيضاح کنندگان منتفي نشده، اما قرار است اختلافاتي که بين آمارهاي استيضاح کنندگان از کاهش توليد محصولات کشاورزي و افزايش واردات و موارد ديگر مرتبط، با آمار ارائه شده از سوي وزير وجود دارد، در اين جلسات برطرف شود.

آماري که در اختيار استيضاح کنندگان قرار دارد، آمار بانک مرکزي و گمرک است، اين در حالي است که وزير کشاورزي منبع آمار خود را نمي گويد.

البته به گفته قنبري در جلساتي که با وزير برگزار مي شود، تعداد کمي از استيضاح کنندگان حضور مي يابند زيرا ساير استيضاح کنندگان معتقدند اين جلسات مشکلي را حل نمي کند. با اين حال حضور تعدادي از نمايندگان استيضاح کننده در جلسه با وزير نشان مي دهد استيضاح کنندگان در پي کار سياسي نيستند.

از سوي ديگر استيضاح کنندگان وزير جهاد کشاورزي تاکنون جلساتي با محمدرضا باهنر و حسن ابوترابي فرد نواب رئيس مجلس شوراي اسلامي داشته اند.

جمشيد انصاري نماينده زنجان در گفت و گو با ايلنا با اشاره به اينکه روز دوشنبه هفته گذشته جمعي از استيضاح کنندگان وزير جهاد کشاورزي با محمدرضا باهنر جلسه يي داشتند، افزود؛ در اين جلسه مقرر شد براساس محورهاي استيضاح محمدرضا اسکندري، نمايندگان استيضاح کننده کميته هايي را تشکيل داده و وزير با هر يک از اين کميته ها جلسه يي داشته باشد.

وي با اشاره به اينکه روز گذشته جمعي از نمايندگان که در محور مسائل دامي قصد استيضاح وزير جهاد کشاورزي را داشتند با اسکندري جلسه يي برگزار کردند، افزود؛ در اين جلسه مذاکراتي صورت گرفت که آقاي محسني بند پي، داريوش قنبري، کاظم موسوي و يکي دو نفر از استيضاح کنندگان در آن حضور داشتند.

نماينده ايلام افزود؛ آقاي وزير در مورد هيچ يک از مفاد استيضاح کنندگان پاسخي ارائه نداد تا جايي که حتي آقاي ابوترابي فرد نايب رئيس مجلس که در اين جلسه حضور داشتند نيز نسبت به سخنان وزير اعتراض کردند.

به گفته وي استيضاح کنندگان يک يا دو جلسه ديگر با وزير جهاد کشاورزي خواهند داشت و در صورت بي توجهي هاي وزير به موارد مورد تذکر نمايندگان، بار ديگر اين استيضاح در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.البته لاريجاني همچنان تلاش مي کند اين آرزوي نمايندگان محقق نشود چراکه هر چند او در تلاش است اين تفسير را تلقين کند که با رفتن يک وزير ديگر از کابينه اتفاق خاصي پيش نخواهد آمد اما طبق تفاسير 30 ساله شوراي نگهبان تنها يک تغيير ديگر در کابينه دولت نهم کافي است تا تمام کابينه براي راي مجدد راهي مجلس شود. البته تنها هفت ماه به پايان عمر دولت نهم باقي است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.066 seconds.